Rejser, oplevelser og fællesskab

OM

STEINER10

STEINER10

Steiner10 er lidt som at gå på efterskole – bare hvor du sover hjemme. Her har du mulighed for at prøve mange fag, du normalt ikke har på en folkeskole. Og oven i det rejser og oplever vi en masse sammen.

På steinerskolen handler det ikke bare om at fylde en spand (med viden) men lige så meget om at tænde en ild og begejstring i dig. Du har sikkert tidligere mest haft en masse boglige fag. Men måske bliver din ild tændt, når du maler? Eller har plasticering (ler), spiller musik, opfører skuespil eller arbejder i træ? Det har du mulighed for at prøve her.

Der vil selvfølgelig også være boglige fag på skemaet, men hvor teori og praksis går hånd i hånd. Fx lærer og forstår vi de matematiske begreber cosinus og sinus ved at tage på landmålertur, hvor vi måler et stykke land op for at bruge målingerne til at kunne tegne et nøjagtigt kort af det opmålte land. 

I kvartalsopgaven får du i tre måneder mulighed for at fordybe dig i et emne, du brænder for. Undervejs bliver du klogere både på dig selv og på det emne, du vælger. Opgaven indeholder både en praktisk, kunstnerisk og teoretisk del og afsluttes med en fælles udstilling.

Her er ingen karakterer eller eksamener, i stedet får du et skriftligt vidnesbyrd, og så er skoledagen fyldt med kreative fag, musik, drama, håndværk og rejser

10. klasse hos os er både for dig, der allerede er steinerelev og for dig, som har afsluttet eller afslutter 9. klasse på en anden skole, og som har lyst til et skoleår med masser af variation og til at prøve kræfter med mange typer af fag og projekter, samtidig med at du får meritgivende undervisning, der giver direkte adgang til Steiner HF. Har du overvejet 10. klasse på en efterskole, men vil egentlig helst sove hjemme, er vores 10. klasse også en god mulighed.

KONTAKT OS

KONTAKT OS

FAG

FAG

På Steiner10 får du mange forskellige typer af fag, lige fra kunstneriske, musiske og håndværksmæssige til de mere klassiske fag. Disse bliver blandet med rejser, forskellige temaer, opgaver og projektforløb, som både giver afveksling og sammenhæng mellem fagene. Her får du et år, hvor du kan prøve flere sider af dig selv af.

I vores 10. klasse undervises du efter læreplanen for 10. klasses afgangsprøve. Dog højnes det faglige niveau i nogle af fagene, så det er meritgivende til Steiner HF.

Engelsk
Matematik
Dansk
Tysk
Idræt
Musik
Eurytmi
Landmåling/korttegning
Kvartalsopgave
Førstehjælp
Historie
Fysik
Litteratur
Plasticering (ler)
Kobbersmedning
Møbeldesign
Tekstil

Orkester
Musik
Kor
Drama
Scenografi
Idræt
Samfundsfag
Rejser
Udvekslingsophold
Charlietur (samarbejde)
Maling
Tegning
Træsløjd
Biologi

OM

REJSER

REJSER

Rejser og udvekslingsophold

Der er kulturrejser til Storbritannien og Tyskland og en oplevelsesrejse til Sverige på programmet. Derudover er der mulighed for udvekslingsophold på andre steinerskoler i ind- og udland i løbet af året.

Charlietur, der handler om samarbejde

En tur for hele overbygningen, der styrker relationer, sammenhold og samarbejde på tværs af klasserne på en sjov, hyggelig og oplevelsesrig tur over nogle dage.

Landmålertur

I starten af året kommer du på landmålertur et sted i Danmark, hvor du bruger matematikken bag landmåling og efterfølgende udarbejder og lærer principperne bag korttegning.

Kor- og orkesterrejse

Du kommer også på en uges kor- og orkesterrejse i ind- eller udland. Programmet til koncerterne øves gennem hele skoleåret sammen med skolens ældste klasser. Rejsen går eksempelvis til Tyskland, Sverige, Norge, Belgien eller Holland.

Fælles klassetur

10. klasse og 1. hf tager på en adventure-/natur-oplevelsestur sammen. Der er her fokus på fællesskab og oplevelse af naturen gennem fysisk aktivitet.

Så selv om Steiner10 er lidt som at gå på efterskole – bare hvor du sover hjemme, så sover vi selvfølgelig ude, når vi er på tur.

Kvartalsopgave

I 10. klasse laves en såkaldt kvartalsopgave. Opgaven hedder sådan, fordi man får et kvartal, altså tre måneder til opgaven. Det er op til den enkelte elev at vægte fordelingen af opgavens tre bundne elementer; en teoretiske, en praktisk og en kunstneriske del.
Her kan du læse eksempler på tidligere kvartalsopgaver:

Halfdan

Min kvartalsopgave handlede om emnet gamedesign. Jeg fortalte om min proces med at lave et videospil, som både var min praktiske og kunstneriske del.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det var noget, jeg havde arbejdet med før, og som jeg gerne ville blive bedre til.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok at opleve, hvor nemt det var at fordybe sig i noget, som man selv var interesseret i. Noget af det vigtigste, jeg lærte ved opgaven, var, hvor stor en hjælp det er at have en god tidsplan.

Lukas

Min kvartalsopgave handlede om SoundCloud.

Jeg indsendte en sang og lavede et beat.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg synes, det er et spændende emne. 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var, at nu ved jeg mere om emnet.

Julius

Min kvartalsopgave handlede om klaverets historie. 

Jeg kom ind på forskellige klavertyper, der har været igennem tiden.

Jeg lavede også et nodehæfte, hvor jeg skrev noderne til Matador.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg spiller klaver i min fritid, og fordi jeg var en smule nysgerrig på, hvad for nogle klaverer, man havde brugt.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok, at jeg kunne fordybe mig i et emne, jeg fandt interessant. Det jeg tager med mig er, at jeg nok skulle have skrevet lidt mere.

Ida

Min kvartalsopgave handlede om strik i Norden.

Jeg skrev derfor om de nordiske strikketraditioner og dykkede ned i flerfarvestrik. Derudover spandt jeg mit eget garn, som jeg farvede med valnødder. Garnet brugte jeg til at skabe en nordisk mønster-sweater, som jeg selv lavede opskriften på. 

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg elsker at strikke og ønskede at lære mere om de nordiske traditioner.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var, at det var en enorm spændende proces, hvor jeg lærte dels en masse om strik, men også om mig selv om mine værdier.

Mattis

Min kvartalsopgave handlede om lyd-syntetisering (synthesizeren).

Jeg byggede min egen analoge modulære synthesizer. Min skriftlige del handlede om bølgelære og kredsløbsteori.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg så en sprød synthesizer til en Bremer/McCoy-koncert (Moog One, dem med 32-polyfoni).

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var at fordybe mig i et emne og opnå fuld forståelse ved at arbejde med en skriftlig, praktisk og kunstnerisk del. Jeg har også lært en god sjat analog kredsløbsteori.

Hannah

Min kvartalsopgave handlede om skønhedsidealer og konsekvenserne af dem.

Til den kunstneriske del havde jeg tegnet tre forskellige skønhedsidealer.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det er et interessant emne, som jeg ønskede en dybere forståelse for.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var friheden til at fordybe sig i lige det, man ville. Det krævede meget selvdisciplin og tid at få lavet opgaven. Jeg har lært en hel masse om, hvad der fungerer i en større opgave, og hvad der ikke gør.

Steiner HF

Efter 10. klasse kan du tage Steiner HF…

Steiner HF

Efter 10. klasse kan du tage Steiner HF…

Nysgerrig?

Så ring til os på 6595 7004 eller skriv på 10@rss-odense.dk

Så kan vi fortælle dig om forløbet på steiner10 og mulighederne med økonomien (da vi er en friskole betales der skolepenge).

Du kan også læse om skolepenge her samt økonomien i rejser, fripladsmuligheder osv. her.

Ring 6595 7004

Kontakt

Steiner10

Steiner10

Vi vil rigtig gerne fortælle dig mere om 10. klasse på Steiner Skolen I Odense. Fortæl os gerne lidt om, hvad du gerne vil vide mere om, så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Du kan også ringe på 6595 7004.
Vi glæder os til at høre fra dig!