Rejser, oplevelser og fællesskab

OM

STEINER10

STEINER10

På steinerskolen handler det ikke om, at fylde en spand (med viden) men at tænde en ild. At tænde en ild i dig for lige dét, du brænder for.
Du har sikkert tidligere haft en masse boglige fag. Men måske bliver din ild tændt, når du maler? Eller har plasticering (ler), spiller musik, opfører skuespil eller arbejder i træ.

I 10. klasse på steiner har du mulighed for at prøve mange fag, du normalt ikke har på en folkeskole. Oven i det rejser vi en masse sammen.

Der vil selvfølgelig også være boglige fag, hvor teori og praksis går hånd i hånd. Fx. lærer og forstår vi de matematiske begreber cosinus og sinus ved at tage på landmålertur, hvor vi måler et stykke land op, for at bruge målingerne til at kunne tegne et nøjagtigt kort af det opmålte land.

I kvartalsopgaven får du mulighed for at fordybe dig i et emne, du brænder for i tre måneder. Undervejs bliver du klogere både på dig selv og på det emne, du vælger. Opgaven afsluttes med en praktisk, kunstnerisk og en teoretisk del.

Her er ingen karakterer eller eksamener og fyldt med kreative fag, musik, drama, håndværk og rejser.
Vores 10. klasse er direkte adgangsgivende til Steiner HF.
Vores 10. klasse er både for dig, der allerede er steinerelev og for dig, som har afsluttet eller afslutter 9. klasse på en anden skole, og som har lyst til et skoleår med masser af variation og til at prøve kræfter med mange typer af fag og projekter, samtidig med at du får meritgivende undervisning, der giver direkte adgang til Steiner HF. Har du overvejet 10. klasse på en efterskole, men vil egentlig helst sove hjemme, er vores 10. klasse også en god mulighed.

I vores 10. klasse undervises du efter læreplanen for 10. klasses afgangsprøve.
I nogle af fagene højnes det faglige niveau, så det er meritgivende til Steiner HF.

KONTAKT OS

KONTAKT OS

FAG

Hovedfag

Hovedfag er og så skal du men bagefter kommer og så har vi…

Kunst- og håndværksfag

I 10. klasse har du desuden træsløjd, møbeldesign, plasticering (formgivning), kobbersmedning, maling, tekstil og korttegning.

Drama, musik og scenografi samt kor og orkester

Du har drama, inklusiv musik og scenografiopbygning, samt kor og orkester, som afsluttes med en kor- og orkesterrejse til udlandet til foråret. Du kommer også på en dramafestival sammen med andre 10. klasser fra landets steinerskoler.  

Bevægelsesfag

Hver uge har du idræt og eurytmi. Eurytmi er en kunstnerisk udtryksform, hvor man bruger sin krop/bevægelse som instrument, og hvor du oplever dig selv og verden på en vågen og bevidst måde.   

Fagliste

Engelsk
Matematik
Dansk
Tysk
Idræt
Musik
Eurytmi
Smedning​

Hovedfag

Fysik
Litteratur
Førstehjælp
Biologi
Historie
Drama
Samfundsfag
Landmåling/korttegning
Kvartalsopgave
Sløjd/møbeldesign
Plasticering

OM

REJSER

REJSER

Rejser og udvekslingsophold

Der er kulturrejser til Storbritannien og Tyskland og en oplevelsesrejse til Sverige på programmet. Derudover er der mulighed for udvekslingsophold på andre steinerskoler i ind- og udland i løbet af året.

Charlietur, der handler om samarbejde

En tur for hele overbygningen, der styrker relationer, sammenhold og samarbejde på tværs af klasserne på en sjov, hyggelig og oplevelsesrig tur over nogle dage.

Landmålertur

I starten af året kommer du på landmålertur et sted i Danmark, hvor du bruger matematikken bag landmåling og efterfølgende udarbejder og lærer principperne bag korttegning.

Kvartalsopgave

I 10. klasse laves en såkaldt kvartalsopgave. Opgaven hedder sådan, fordi man får et kvartal, altså tre måneder til opgaven. Det er op til den enkelte elev at vægte fordelingen af opgavens tre bundne elementer; en teoretiske, en praktisk og en kunstneriske del.

Julius

Min kvartalsopgave handlede om klaverets historie.

Jeg kom ind på forskellige klavertyper, der har været igennem tiden.

Jeg lavede også et nodehæfte, hvor jeg skrev noderne til Matador.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg spiller klaver i min fritid, og fordi jeg var en smule nysgerrig på, hvad for nogle klaverer, man havde brugt.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok, at jeg kunne fordybe mig i et emne, jeg fandt interessant. Det jeg tager med mig er, at jeg nok skulle have skrevet lidt mere.

Halfdan

Min kvartalsopgave handlede om emnet gamedesign. Jeg fortalte om min proces med at lave et videospil, som både var min praktiske og kunstneriske del.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det var noget, jeg havde arbejdet med før, og som jeg gerne ville blive bedre til.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok at opleve, hvor nemt det var at fordybe sig i noget, som man selv var interesseret i. Noget af det vigtigste, jeg lærte ved opgaven, var, hvor stor en hjælp det er at have en god tidsplan.

Julius

Min kvartalsopgave handlede om klaverets historie.

Jeg kom ind på forskellige klavertyper, der har været igennem tiden.

Jeg lavede også et nodehæfte, hvor jeg skrev noderne til Matador.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg spiller klaver i min fritid, og fordi jeg var en smule nysgerrig på, hvad for nogle klaverer, man havde brugt.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok, at jeg kunne fordybe mig i et emne, jeg fandt interessant. Det jeg tager med mig er, at jeg nok skulle have skrevet lidt mere.

Halfdan

Min kvartalsopgave handlede om emnet gamedesign. Jeg fortalte om min proces med at lave et videospil, som både var min praktiske og kunstneriske del.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det var noget, jeg havde arbejdet med før, og som jeg gerne ville blive bedre til.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok at opleve, hvor nemt det var at fordybe sig i noget, som man selv var interesseret i. Noget af det vigtigste, jeg lærte ved opgaven, var, hvor stor en hjælp det er at have en god tidsplan.

Julius

Min kvartalsopgave handlede om klaverets historie.

Jeg kom ind på forskellige klavertyper, der har været igennem tiden.

Jeg lavede også et nodehæfte, hvor jeg skrev noderne til Matador.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg spiller klaver i min fritid, og fordi jeg var en smule nysgerrig på, hvad for nogle klaverer, man havde brugt.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok, at jeg kunne fordybe mig i et emne, jeg fandt interessant. Det jeg tager med mig er, at jeg nok skulle have skrevet lidt mere.

Halfdan

Min kvartalsopgave handlede om emnet gamedesign. Jeg fortalte om min proces med at lave et videospil, som både var min praktiske og kunstneriske del.

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det var noget, jeg havde arbejdet med før, og som jeg gerne ville blive bedre til.

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok at opleve, hvor nemt det var at fordybe sig i noget, som man selv var interesseret i. Noget af det vigtigste, jeg lærte ved opgaven, var, hvor stor en hjælp det er at have en god tidsplan.

Steiner HF

Efter 10. klasse kan du tage Steiner HF…

Steiner HF

Efter 10. klasse kan du tage Steiner HF…

Praktisk

Noget om moneter, skolpenge, rejser, instrument og gymnastiksko…

Kontakt

Steiner10

Steiner10

Vi vil rigtig gerne fortælle dig mere om 10. klasse på Steiner Skolen I Odense. Fortæl os gerne lidt om, hvad du gerne vil vide mere om, så kontakter vi dig hurtigst muligt.